Fit en zwanger

Hallo allemaal,
Graag vertel ik jullie in deze blog wat meer over mezelf en over mijn moederschap. We spelen met de gedachten om een flip training voor zwangeren op te zetten. Onder aan deze blog horen we graag of jij hier behoefte aan hebt en wat er in een dergelijke training zeker niet mag ontbreken. Mocht je geen jonge kinderen hebben, niet zwanger zijn of niet geïnteresseerd zijn in dergelijke onderwerpen, sla deze blog dan even over 😉

Koe

Inmiddels ben ik moeder van 2 kids, Donna en Jake zijn 3 en 2 jaar en inmiddels alweer een tijdje baby-af. Ik realiseerde me een aantal weken geleden dat ik ineens veel fitter en relaxter ben dan de jaren(!) hiervoor. Is het corona, met minder afspraken in de agenda zowel privé als zakelijk gezien, of misschien de feestjes in het weekend waar een streep door is gegaan? Het zal een combinatie zijn, maar een grote vinger in de pap naar mijn mening is het koe-af zijn. Ik bedoel hiermee dat het een aantal intensieve jaren zijn geweest. Een kleine opsomming: Het lastig zwanger worden van Donna, hormonen, zwanger, borstvoeding, zwanger van Jake en borstvoeding voor Donna gecombineerd, Jake voeden en een dreumes die aandacht wilt. En nog een bedrijf draaiende houden. O ja, en een man!

Leuk, die opsomming, maar hoe ging dat dan?

Na een intensief traject in het ziekenhuis, wat gelukkig (achteraf), maar twee jaar duurde, werd ik zwanger van Donna. In deze periode ben ik erg fit gebleven, ik gaf destijds een aantal uur in de week sportles wat natuurlijk gewoon door ging en ik me ook goed bij voelde. De vooravond van de bevalling liep ik nog gezellig wat rondjes over het strand en toen de bevalling zich aandiende was ik er klaar voor. De bevallig ging goed, lekker thuis en ik ben goed hersteld in mijn eigen omgeving. Donna kreeg borstvoeding. Dit heeft ze tot 14 maanden gehad, toen was ik uitgedroogd, want blijkbaar was mijn lijf teveel aan het zorgen voor de nieuwe baby in mijn buik. Jake was alweer ruim 3 maanden onderweg.
Ook mijn tweede zwangerschap liep ik goed door. Ja oké, een tikkeltje pittiger aangezien er al een dreumes rond liep in ons huis welk ook de nodige aandacht wilde hebben (en terecht). Na weer een prima bevalling herstelde ik spoedig van nummer twee en ging gewoon weer door met mijn leven. Werk, 2 kids, borstvoeding, kolven, sporten, geen probleem. Als ik terug kijk ben ik trots op mijzelf, maar ook was het misschien toch wat veel. (Snappen jullie inmiddels het koe-verhaal?)

Druk?

In november 2019, een half jaar na Jake zijn geboorte volgde ik een opleiding over stress en burn-out. Het hersteltekort wat door de tijd heen opgebouwd kan worden was een eyeopener en door deze training moest ik erkennen dat ik toch wel vaak in een stress-stand stond. Stress is ook goed, want dit geeft energie en tijdelijk zorg je dat je meer kan presteren, maar de hersteltijd aan de andere kant moet ook voldoende zijn. Het laatste half jaar luister ik beter naar mijn lijf. Als ik moe ben, neem ik een avond rust en kruip ik niet achter mijn laptop. Nee, ik doe het rustig aan; serie, tijdschrift, een ontspannen wandeling en op tijd naar bed. Dan ben ik de volgende dag altijd weer het vrouwtje.

Fit en Zwanger

Waar wil ik naartoe, want ik dwaal een beetje af?
De doelgroep zwangeren en vrouwen die net moeder zijn spreekt mij erg aan. Uiteraard omdat ik zelf een jonge moeder ben en ik de zwangerschap en bevallingen als positief heb ervaren. Maar ook omdat ik (uit ervaring) weet hoe belangrijk het is om te blijven bewegen als je zwanger bent. En dat een goede opbouw met het sporten na de bevalling van groot belang is voor veilig herstel van je lichaam na een topprestatie. Maar er moet ook aandacht zijn voor zoveel nieuwe ballen in de lucht.
Momenteel hebben wij in onze F.L.I.P. lessen drie zwangere dames die wij mogen begeleiding. Dit gaat prima in de huidige trainingen, maar we zijn aan het kijken of we deze doelgroep in een ‘eigen les’ kwijt kunnen. Dit omdat deze doelgroep vaak ervaringen uit wilt wisselen, maar ook actief wilt bewegen. Momenteel zitten we volop in de oriëntatiefase en willen jou om je mening vragen!  Wil jij ons helpen door antwoord te geven op de onderstaande vragen? Opmerkingen? Zet ze er gerust bij!

  1. Heb jij behoefte aan een niet lullen, maar poetsen zwangerschapstraining? Veilig trainen en met dames in ‘hetzelfde schuitje’ in een kleine groep.
    Kan je ons tips geven om de training vorm te geven, waar lig jouw behoefte?
  2. Waar zou jij tijdens je zwangerschap meer kennis over willen met betrekking tot voeding en beweging?

Dank jullie wel, Yvon van de Wetering-Vreugdenhil

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.