Na een dag hard werken of studeren, is het tijd om te ontspannen, even je hoofd leeg te maken en de dag af te sluiten. De ene persoon ontspant van een goed boek en een rondje hardlopen, terwijl de ander weer van een beetje rommelen en opruimen in huis houdt of dompelt in een lekker warm bad.

Het is best interessant om te ontdekken wat een ontspannende werking op je heeft.
Waar word je nu echt rustig en happy van?

Juist in tijden van drukte en stress is het van belang goed voor jezelf te blijven zorgen en iedere dag een moment voor jezelf te nemen om even op te laden. Ontspanning heeft een positief effect op je lichaam en geest en daardoor ben je beter in staat om ‘’alle ballen hoog te houden’’.

Ruim 60% van de Nederlanders heeft last van slaapproblemen. Dit kan ermee te maken hebben dat je niet ontspannen bent op het moment dat je naar bed gaat.

Er zijn nog meer factoren die invloed kunnen hebben op je nachtrust. Door onderstaande tips minimaal zes weken aaneensluitend uit te proberen kun je een goed beeld krijgen of ze ook een positieve invloed hebben op je nachtrust.  

– Je bed associëren met slapen. Door bijvoorbeeld niet te eten, tv te kijken of te lezen in bed ga je het bed alleen nog associëren met slapen. Dit kan een positief effect hebben op je nachtrust.

– Houd je aan vaste slaaptijden. Iedereen is verschillend en heeft dus ook een verschillende slaapbehoefte. De één zal genoeg hebben aan vijf uur terwijl de ander zich beter voelt met tien uur slaap per nacht. Meestal wordt de behoefte aan slaap minder wanneer je ouder wordt. Het kan zijn dat je beter slaapt door je elke nacht aan dezelfde slaaptijden te houden.

– Bouw je dag af. Door iedere avond hetzelfde ritueel door te lopen voor je naar bed gaat kan je lichaam zich voorbereiden om te gaan slapen. Je kunt bijvoorbeeld een bad nemen, wat lezen of in een stoel naar rustige muziek luisteren. De kans op piekeren kan dan worden verkleind waardoor je beter in kan slapen.

– Door voor het slapen gaan je wekker om te draaien kan je voorkomen dat je ‘op de tijd’ gaat liggen. Dit kan frustratie van het niet inslapen voorkomen waardoor je met een rustiger gevoel gaat slapen.

– Rustige omgeving. Een lawaaierige omgeving, te veel licht of een te warme/koude slaapkamer kunnen de kwaliteit van je nachtrust negatief beïnvloeden. Daarnaast zijn comfort en ruimte in bed van belang. 

– Dutjes overdag. Wanneer je moeite hebt met ’s nachts inslapen, kunnen dutjes overdag het inslapen moeilijker maken. Hierdoor kun je in een vicieuze cirkel van slecht (in)slapen belanden.

– Lichamelijke activiteiten kunnen ervoor zorgen dat je beter slaapt. Let er daarbij wel op dat het sporten vlak voor het slapen gaan juist een averechts effect kan hebben, doordat je dan niet rustig en ontspannen bent op het moment dat je gaat slapen.

– Regelmatig eten. Een overvol gevoel of een trekgevoel kunnen ervoor zorgen dat je moeite hebt met inslapen of zelfs wakker wordt. Door regelmatig te eten kun je dit voorkomen.

– Stimulerende dranken zoals koffie, energiedranken en andere cafeinehoudende dranken kunnen, wanneer je daar gevoelig voor bent, het lichaam stimuleren en de slaap verstoren.

– Hoewel alcohol kan helpen bij het inslapen, kan het vervolgens ook een oorzaak zijn van een verstoorde nachtrust.

– Zorg voor een donkere kamer en maximaal 18°C

Slaap lekker!
Lees meer over werk-privé balans trainingen bij jouw bedrijf!