3 Tips om jouw eetgewoonten te veranderen

Al tijden probeer je minder te snoepen, dagelijks twee stuks fruit te eten, minimaal 250 gram groente te eten, een handje ongezouten noten te nemen, alleen maar water en thee te drinken en het liefst ook nog iedere dag te sporten. Want we zitten midden in de zomer en het liefst wil je last minute toch nog wel iets strakker in je vel zitten. En hoe goed je de week iedere keer ook begint, op woensdag is de motivatie toch weer ver te zoeken en eindig je toch weer met een zak chips en glas frisdrank op de bank. Herkenbaar? Wij geven je drie tips om te zorgen dat het je nu wel gaat lukken jouw eetgewoonten te veranderen!

Waarom wil je dit?

Stap 1 om te beginnen jouw eetgewoonten te veranderen wordt vaak enorm onderschat. Maar deze stap is juist heel belangrijk! Bedenk waarom jij gezonder wil gaan leven. Wat levert het jou op? En denk dan niet alleen aan die paar kilo’s die je afvalt. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan: meer energie hebben, beter in je vel zitten, een goed voorbeeld zijn voor je kinderen, een gezonder toekomstperspectief, etc. Schrijf dit op voor jezelf! Misschien wel net zo belangrijk; schrijf ook op wat de nadelen zijn van je huidige eetgewoontes, bijvoorbeeld: een schuldgevoel hebben, een toenemend gewicht, etc. Neem hier zeker even de tijd voor. Bedenk redenen die voor jou als persoon er toe doen en niet wat bijvoorbeeld jouw partner zou willen zien.

Focus

Waarschijnlijk zijn er wel 5 gewoonten die je zou willen veranderen. Bijvoorbeeld alleen op zaterdag een wijntje drinken i.p.v. vrijdag, zaterdag en zondag, ’s middags snackgroenten eten i.p.v. een stroopwafel, ontbijten met muesli zonder suiker i.p.v. de chocolade cruesli die je nu gebruikt, niet meer zomaar een zak chips leeg eten op een doordeweekse avond, noem maar op. Om jouw eetgewoonten blijvend te veranderen is het belangrijk dat je je focust op één ding tegelijk. Je kunt niet van jezelf verwachten dat je alles meteen kunt veranderen. Gewoonten zijn er niet voor niks, ze maken jou het leven makkelijk. Hoeveel dingen doe je niet op de automatische piloot? Denk maar eens hoeveel moeite je het kost om een andere weg naar werk te rijden als er tijdelijk werkzaamheden zijn. Gewoonten zijn moeilijk te doorbreken dus one step at a time! Bedenk welke gewoonte jij het liefst zou willen veranderen en ga hier de komende maand mee aan de slag.

Als-dan-regel

Wat kan helpen om jouw eetgewoonten blijvend te veranderen is om een als-dan-regel op te stellen. Gewoonten zijn namelijk onbewust en doen zich vaak voor op dezelfde momenten. Dikke kans dat een zak chips altijd leeg gaat tijdens een avond tv kijken maar dat dit niet gebeurt wanneer je een avond aan een fotoboek van vakantie gaat werken. Nu hoef je heus niet iedere avond fotoboeken te maken, op dit moment kun je namelijk de als-dan-regel toepassen. Bedenk voor jezelf hoe je deze gewoonte het liefst zou willen zien. Bijvoorbeeld: als ik een avond tv ga kijken dan eet ik een appel. Herhaal deze regel in je hoofd en handel hier ook bewust naar. Dikke kans dat dit na een week of drie een nieuwe gewoonte is geworden.

Succes!