In deel 1 van deze ontspanning blog legden we het belang van rust en ontspanning uit en gaven we je een aantal voorbeelden van manieren om te ontspannen. In deze blog vertellen we graag de voordelen van dagelijkse ontspanning! It’s time to relax!

Je gezondheid krijgt een boost

Ontspanning zorgt ervoor dat het lichaam herstelt van de alledaagse bezigheden. De spierspanning neemt af, je ademhaling gaat langzamer en je bloeddruk daalt. Tevens zorgt ontspanning ook voor een beter immuunsysteem en werkt de spijsvertering beter. Hierdoor ben je minder vatbaar om ziek te worden.

Je krijgt je gedachten onder controle

Help ook je geest te herstellen van alle dagelijkse inspanningen door te ontspannen. Wanneer iemand in de hoogste versnelling zit is er weinig ruimte voor creativiteit. Ook ziet men minder kansen en mogelijkheden dan iemand die iedere dag een pauze inlast. Als iemand elke dag even me-time inlast zijn je gedachten ook positiever en kan je beter tegen de hectiek van de dag. Het is niet voor niets zo dat alle goede ideeën meestal onder de douche bedacht worden! Tijdens het douchen ben je in ontspanning en geef je je brein de ruimte voor andere dingen en creativiteit.

Je bent productiever en functioneert beter

Door te ontspannen zul je je beter kunnen concentreren en functioneren op het werk, school en thuis. Wanneer je overgenomen wordt door alle drukte van de dag, verlies je het overzicht. Nog net even dat ene verslag of mailtje aftypen lijkt soms een goed idee, maar is het eigenlijk niet. Als je op dat moment even naar het koffiezet apparaat loopt en vervolgens weer met een frisse blik achter je laptop schuift, zie je wellicht dingen die je eerder niet opgevallen waren: type fouten, zinsopbouw etc. Het resultaat is dus: nauwkeuriger werk en minder fouten!

Je zit lekkerder in je vel (letterlijk en figuurlijk)

Iedereen heeft wel eens pieken en dalen van drukte tijdens het werk. Maar is het een rustige periode en je zit nog niet lekker in je vel, dan is het de hoogte tijd om een break of een time-out in te lassen. Je kan meer genieten van een dagje uit of weekendje weg als je ontspannen bent.

Het is ook herkenbaar als je bijvoorbeeld uiteten bent en er helemaal niet van kan genieten omdat je nog zoveel werk te doen hebt. Streef ernaar om het werk van te voren af te hebben, zodat je optimaal kan genieten van je welverdiende avond uit. Helaas kan het ook gebeuren dat je het werk niet af krijgt. Wat dan kan helpen is om vooruit te plannen, of tegen die ene collega te zeggen dat je er iets meer tijd voor nodig hebt en het na het weekend komt. Zeg op dat moment tegen jezelf in gedachten: ‘’Het kan gebeuren dat ik het niet af heb, maar dat is voor latere zorg. Nu is het even me-time!’’. Wees minder streng voor jezelf dus!

Het kan dus stress bij je oproepen als dingen niet gaan zoals je van te voren bedacht of gehoopt had, probeer dit te voorkomen. Tijdens momenten van stress komt het hormoon cortisol vrij, ook wel het stress hormoon genoemd. Dit zorgt voor een stijging van de insuline aanmaak in het lichaam en draagt bij aan de verhoging van de suikeropname in de spieren. Deze suikers zorgen voor extra energie in het lichaam. Wanneer deze energie niet wordt verbruikt, dan worden deze overschotten opgeslagen in de vorm van vet, wat weer overgewicht kan veroorzaken. En tot slot: als jij lekkerder in je vel zit, ben je ook leuker tegen je omgeving.

Je slaapt beter

Ruim 60% van de Nederlanders heeft last van slaapproblemen. Dit kan ermee te maken hebben dat je niet ontspannen bent op het moment dat je naar bed gaat. Wat kan helpen om beter in te slapen is door blauw licht van beeldschermen te vermijden. Gebruik geen telefoon, tablet of televisie in het uur voordat je gaat slapen. Dit geeft vaak een overmaat aan prikkels en blauw licht verstoort de melatonine aanmaak waardoor je lichaam denkt dat het dag is. Melatonine is een hormoon dat het lichaam een vermoeidheidsprikkel geeft om te gaan slapen. Ga liever even iets rustigs doen zonder te veel afleiding waardoor je lichaam en geest ontspannen, zoals een avond wandeling maken, een boek lezen of even knuffelen met je geliefde. Je zult merken dat je inslaaptijd veel korter is en je meer uitgerust wakker wordt. Voor sommige mensen klinkt het niet realistisch om voor het slapen gaan geen televisie te kijken. Zorg er dan in ieder geval voor dat je één apparaat kiest waar je mee bezig bent. Dus kijk tijdens de film niet tegelijkertijd op je telefoon, maar hou je aandacht bij één toestel.

Genoeg redenen om van ontspanning een prioriteit te maken! Waar ontspan jij van? Laat het ons weten! Hopelijk hebben jullie wat aan deze blog gehad.