Quinoasalade

Quinoa, of je het nu uitspreekt als kienoowaa, kienwhaa, of nog een andere variatie hebt bedacht, over één ding zijn we het in ieder geval wel eens; het is lekker, gezond en verzadigd goed! Dit recept bevat eigenlijk alles wat goed voor je is; langzame koolhydraten van de quinoa, onverzadigde vetten van de avocado en omega-3-vetzuren van de zalm. Hup, aan de slag dus met deze quinoasalade!

Ingrediënten voor 4 personen quinoasalade:
– 150 gram Quinoa
– 300 gr. Verse zalmfilets
– 200 gram Sugarsnaps
– 1 komkommer
– ½ krop ijsbergsla
– 1 avocado
– 15 gr. Verse dille
– 125 ml crème fraîche

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 200 °C. Bereid de quinoa volgens de aanwijzingen op de verpakking. Doe ondertussen de zalm in de ovenschaal en bestrooi met peper en eventueel zout. Bak in ca. 10 min. in de oven net gaar.

2. Breng ondertussen een laag water aan de kook en kook de sugarsnaps 1 min. Giet af in een vergiet en spoel onder koud stromend water. Halveer de komkommer in de lengte en snijd in plakjes. Snijd de ijsbergsla in flinterdunne reepjes. Meng de quinoa, sugarsnaps, komkommer en ijsbergsla in een ruime schaal.

3. Verdeel de zalm met 2 vorken in vlokken en leg op de salade. Snijd de avocado overlangs doormidden en verwijder de pit en schil. Het vruchtvlees kun je in dunne partjes snijden en over de salade verdelen. Snijd de dille fijn, meng met de crème fraîche en breng op smaak met peper en eventueel zout. Verdeel over de salade of serveer erbij.

Benieuwd naar de voedingswaarde van één portie quinoasalade?
Energie: 515 kcal
Koolhydraten: 28 gram
Eiwitten: 26 gram
Vetten: 32 gram
Waarvan verzadigd: 10 gram
Vezels: 7 gram