Moet je nou wel of geen koolhydraten eten?

Er wordt nog al eens gesproken over koolhydraten, want zijn deze nou goed of zijn dit juist dikmakers? Vaak hoor je dat mensen die wat willen afslanken zoveel mogelijk koolhydraten uit hun voeding halen. Je bent dus gauw geneigd om te denken dat dit inderdaad zogenaamde dikmakers zijn. In deze blog vertellen we je graag alle feiten en fabels over koolhydraten.

Heb ik koolhydraten nodig?

Jazeker! Zoals vetten o.a. belangrijk zijn voor de opbouw van cellen en eiwitten o.a. het spierherstel ondersteunen, hebben koolhydraten een belangrijke rol als energieleverancier. Sterker nog, jouw hersenen kunnen niet zonder glucose, een soort koolhydraat. Krijg je te weinig koolhydraten binnen? Dan gaat je lichaam energie halen uit spiereiwit. Dit wil je natuurlijk niet want dit gaat ten koste van je spieren en daarvoor sta je juist zo hard te zwoegen in de sportschool! Het advies is daarom om dagelijks 40 – 70 procent van alle calorieën uit koolhydraten te halen.

Zijn koolhydraten goed of slecht?

Om te kunnen beoordelen of een koolhydraat ‘goed’ of ‘slecht’ is, is het belangrijk om te weten dat je onderscheid kunt maken in twee verschillende soorten koolhydraten; snelle en langzame. Langzame koolhydraten vind je bijvoorbeeld in volkoren producten, peulvruchten en groente. Van deze producten is aangetoond dat deze thuishoren in een gezond voedingspatroon en dat zij onder andere bijdragen aan het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten. Positieve effecten dus; hartstikke goed! Snelle koolhydraten vind je bijvoorbeeld in koek, gebak, witbrood, snoep, frisdrank en ook verse vruchtensappen. Van deze producten is aangetoond dat deze bijdragen aan een verhoogd risico op Diabetes type 2 en obesitas. Deze producten horen dus niet direct thuis in een gezond voedingspatroon maar voor alles geldt; geniet met mate 🙂

Word ik dik van koolhydraten?

Gewichtstoename wordt niet direct bepaald door wat je eet maar door hoeveel calorieën je totaal binnen krijgt. Heb jij een stabiele energiebalans en krijg je dus net zoveel calorieën binnen als dat je verband? Dan zul je zeker niet dik worden van koolhydraten. Krijg jij over een langere tijd meer energie binnen dan je verbrand, leidt dit altijd tot een toename in lichaamsvet. Het doet er in dit geval niet toe of deze calorieën uit koolhydraten, vet of eiwitten zijn gekomen. Neem dagelijks dus gerust volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, fruit en groente tot je!

Benieuwd naar een aantal leuke recepten met langzame koolhydraten? Check dan meteen even onze recepten inspiratie!

Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe blogs, lekkere recepten en leuke weetjes? Volg ons dan op Facebook.