aug 10, 2020 / by Yvon / Geen reacties

Wat zitten we met z´n allen in een bijzondere periode. Wel mondkapjes, geen mondkapjes. Binnen, buiten. Er is nog veel onduidelijk en wetenschappelijke onderbouwing is nog schaars in dit verhaal. Er wordt gelukkig steeds meer duidelijk over het virus. Een goede weerstand, door middel van gezonde voeding en voldoende beweging en niet roken draagt in ieder geval bij aan het minder snel oplopen van een virus of een sneller herstel hiervan. De rol van vitamine D lijkt ook van belang te zijn. Indien je hier een tekort in hebt ben je ook gevoeliger voor het krijgen van een infectie. Nu hoeft echt niet iedereen ineens aan de supplementen maar zorg er wel voor dat je elke dag een kwartier met blote handen en een bloot gezicht buiten komt. Let op dat je niet verbrand. Bepaalde doelgroepen waaronder kinderen onder de 4 jaar en ouderen hebben wel dagelijkse suppletie nodig. Een overzicht kun je vinden op het voedingscentrum.

Herstel Covid 19

En hoe zit het dan met het herstel? Ook als je wilt herstellen van de Covid 19 infectie spelen voeding en beweging een cruciale rol. Bij een gezond voedingspatroon met voldoende volkoren producten, groente, fruit noten etc. krijg je vanzelf voldoende voedingstoffen binnen. Een extra aandachtspunt is het binnenkrijgen van voldoende eiwit. Dit draagt bij (in combinatie met bewegen) aan het spierherstel. We zien bij Covid 19 een grote afbraak aan spierweefsel, vooral als men op de IC heeft gelegen. Dit verzwakt enorm en om dit weer op te bouwen of er minimaal voor te zorgen dat dit niet verder afneemt is de juiste behandeling en zorg nodig.

Westland-Gezond

Wij bieden onder andere begeleiding bij het opbouwen van een betere weerstand of bij herstel van Covid 19. Ter voorbereiding van het eerste consult vraagt jouw diëtist je ten minste drie dagen een online voedingsdagboek bij te houden en jouw online intakeprofiel in te vullen. Aan de hand van de dagboeken wordt er dieper op jouw voeding- en bewegingsgewoonten ingegaan en leert de diëtist je beter kennen, zodat er gericht advies kan worden gegeven. Daarnaast komen jouw verwachtingen en motivatie ter sprake en wordt er gemeten en gewogen. Ook wordt er tijd besteed aan overige leefstijlaspecten besteed, zoals slaap, ontspanning en stress. Na afloop van het gesprek ontvang je een e-mail met een uitwerking van het gesprek, waaronder jouw ideale dagmenu waarbinnen je kunt leren te variëren. In de vervolgafspraken wordt er geëvalueerd, waar nodig bijgesteld, gemeten en gewogen en uitdagingen besproken. Het is eventueel ook mogelijk om begeleiding te krijgen bij het bewegen.

Wil je contact met ons opnemen, dat kan.

Tags: , , , , ,