Een gevarieerd, volwaardig en regelmatig voedingspatroon kan er voor zorgen dat door middel van voedingsstoffen, vitaminen en mineralen alle lichaamsprocessen goed verlopen. Hierdoor zit je lekkerder in je vel. En mooi meegenomen; je kan er een gezonder gewicht op nahouden. In het populaire gezegde ‘’je bent wat je eet’’ zit wel een kern van waarheid. Een portie friet levert net zoveel energie als 3 zakken wortelen van 500 gram. Dit laatste zal je niet zo snel doen, omdat wortels goed verzadigen door de vele voedingsvezels. Kortom: je lichaam voeden in plaats van vullen!

Balans

Tegenwoordig hoor je dat het allemaal gaat om balans, maar wat houdt dat precies in? Heel simpel: Als je net zoveel binnen krijgt als dat je verbruikt dan spreken we van balans. Als je meer eet dan je nodig hebt kom je aan en als je onder jouw behoefte eet dan val je af. Er zijn veel verschillende formules die de energiebehoefte kan uitrekenen. Een veelgebruikte formule is de Harris en Benedict:

Voor mannen: 66,4730 + (13,7516 X G) + (5,0033 X H) – (6,7550 X L)

Voor vrouwen: 655,0955 + (9,5634 X G) + (1,8496 X H) – (4,6756 X L)

G = gewicht in kilogram

H = lengte in meters

L = leeftijd in jaren

Uitkomst

De uitkomst van de formule geeft de basaalmetabolisme weer, dit is de energie die nodig is om alle lichaamsprocessen draaiend te houden. Fysieke activiteiten, zoals wandelen, traplopen, koken, stofzuigen en sporten zijn hier niet bij meegerekend. Dit kan uitgedrukt worden in de zogeheten PAL- waarde (Physical Activity Level). De PAL-waarde varieert van 1,2 bij inactieve personen tot 2,4 bij zeer actieve personen. De PAL-waarde is de factor waarmee de basaalmetabolisme moet worden vermenigvuldigd om het totale energieverbruik per dag te bereken (energiebehoefte). Formule: basaalmetabolisme x PAL-waarde = energiebehoefte).

Reken voorbeeld:

Sofia is een vrouw van 45 met een gewicht van 65 kilogram en een lengte van 1.65 meter lang. Zij heeft een kantoorbaan en gaat met de fiets naar het werk wanneer het niet regent. Haar basaalmetabolisme komt uit op 1482 calorieën en haar PAL-waarde wordt geschat op 1,2. De energiebehoefte van Sofia komt uit op 1778 calorieën per dag (1482 kcal x 1,2 = 1778 kcal). Dit zijn dus het aantal calorieën wat zij nodig heeft om op gewicht te blijven.

Stel dat de Sofia 2 keer in de week zou gaan sporten komt haar PAL-waarde ongeveer uit op 1,3. De energiebehoefte is dan 2223 calorieën.

De energiebehoefte is zoals te zien is afhankelijk van een aantal factoren en is per persoon verschillend. Iemand met een zittend beroep en weinig lichaamsbeweging in de vrije tijd heeft minder energie nodig dan iemand die 3 keer in de week sport of een fysiek zwaar beroep heeft.

Benieuwd naar deel 2 van deze blog? Klik hier!