Om eens inzicht te geven in hoe het gaat aan de andere kant, schrijft Bart over hoe de Health Check verloopt. Want wat komt er nu allemaal bij kijken?

Voorbereidend

Het is maandagochtend, kwart over acht. Goed weekend gehad, lekker geslapen (al mag dat altijd langer) en we mogen weer aan het werk! Ik ben om kwart voor acht van huis gegaan om naar het Westland te rijden. In de auto ligt m’n koffer met spullen. Met een lenigheidsbox en een step ben ik net (zeer onhandig) naar binnen gelopen. Ik word vriendelijk ontvangen aan de balie van het bedrijf, laten we het ‘Bedrijfland’ noemen, waar ik vandaag ben en de receptioniste brengt mij naar een ruimte waar ik de gesprekken met medewerkers kan voeren.

Ik pak vliegensvlug mijn laptop en kijk wie mijn eerste cliënt is: de naam komt me bekend voor. De persoon die zo binnenstapt, laten we haar ‘Loesje’ noemen, heeft voor ons gesprek al een mail gekregen met daarin een vragenlijst. In de databank met vragenlijsten open ik de lijst van Bedrijfland. Loesje heeft haar vragenlijst ingevuld en kan dus haar dossier aanmaken en gaan vullen.

Hierna vul ik altijd de NAW gegevens in, en heb een aantal vaste zaken waar ik op let. Is Loesje bijvoorbeeld iemand die vaker haar gezondheid laat controleren door bestaande ziektes en blessures? Dan houd ik daar rekening mee in het gesprek. Als zij bijvoorbeeld hart- en vaatziekten heeft hoef ik waarschijnlijk niet meer uit te leggen welke waardes we willen zien. Zo zijn er eindeloos veel voorbeelden van ziekten en blessures waar ik alvast rekening mee houd voordat Loesje over de drempel is gestapt.

Het gesprek zelf

Dan komt Loesje binnen! Ik schud haar hand, en bedank haar voor het invullen van de vragenlijst. Ik loop de vragenlijst met haar door: je weet maar nooit wat er nog op gaat komen tijdens het bespreken! Het gebeurt regelmatig dat tijdens het gesprek nog antwoorden aangescherpt kunnen worden. Terwijl we praten probeer ik Loesje op haar gemak te stellen met mijn flauwe humor, eerlijke antwoorden en adviezen op maat.

Nadat we alle vragen doorgelopen hebben is mijn geschreven advies over haar voeding klaar. Hierna ga ik natuurlijk nog opmeten hoe Loesje er lichamelijk voor staat. We wegen, meten, en berekenen alle zaken die tijdens de Health Check langskomen. Ik geef haar de resultaten met een interpretatie van wat deze betekenen voor haar gezondheid. Door alle gegevens uit de metingen scherp ik mijn adviezen waar nodig nog eens aan, werk haar dossier bij, en neem afscheid. Ik wens haar veel succes en zie dat over twee minuten mijn volgende cliënt binnen komt wandelen.

Volgende!

Laten we hem ‘Jip’ noemen. ‘Jip’ is een oude bekende en ik weet dus van tevoren al dat hij het zwaar heeft de laatste tijd. Tijdens zijn gesprek gaan we veel minder in op ‘wat zijn nu de voordelen van product A ten opzichte van product B eten’ en kijken we meer naar zijn leefstijl. Niet alleen gaat het over zijn gezondheid, maar ook over de problemen waar hij thuis mee zit. Niet alleen het vinden van tijd voor zijn gezondheid is moeilijk, zijn thuissituatie gaat veranderen. Ik spreek met Jip net zo lang als met Loesje, maar het is een totaal andere ervaring en een gesprek met een andere lading.

Concluderend

De Health Check is een moment van meten en advies maar ook een moment van de persoon zien en horen. Van begrijpen wat past en prioriteit geven aan de zaken die er echt toe doen. Na een dag vol gesprekken kan ik alles zijn tegengekomen tussen een cliënt die enkel nog maar hoeft over te stappen van frisdrank naar water om het perfect te doen, tot een cliënt die kampt met ernstige ziektes, problemen in de thuissfeer of erger. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het werk zo leuk. Voor elk gesprek kijk ik opnieuw: wat kan ik nog verbeteren om de volgende persoon die binnenstapt weer beter van dienst te zijn? Wil je meer lezen over onze Health Checks en Samen-Fit programma, kijk dan eens op www.samen-fit.nu