Hoe beleg jij jouw gezonde boterham?

Voor de meesten zit de vakantie er weer op en dat betekent dat we van maandag t/m vrijdag vaak weer lunchen met een bammetje. Niks mis mee natuurlijk! Maar waarschijnlijk zeggen wij niks geks als je in ieder geval vier van die vijf dagen hetzelfde broodbeleg gebruikt. Een boterham met kaas, een met hagelslag en eventueel nog een met pindakaas. Kan dat niet iets creatiever, gevarieerder én gezonder? Wij geven je drie leuke broodbeleg-recepten voor een gezonde boterham!

  1. Paprikaspread
    Wat je nodig hebt: 1 rode paprika, 1/2 stengel bleekselderij, 1 bosui, 100 gram hüttenkäse, citroensap en paprikapoeder.
    Bereiding: Maak de groente schoon en hak deze fijn met een staafmixer of keukenmachine. Meng het groentemengsel door de hüttenkäse en breng op smaak met citroensap en paprikapoeder.
  2. Makreelspread met rucola
    Wat je nodig hebt: 100 gram gestoomde makreel, 8 takjes bieslook, 2 eetlepels magere kwark, citroensap en rucola.
    Bereiding: Verwijder de graatjes van de makreel. Was de bieslook en snijd fijn. Prak de makreel, bieslook, kwark, citroensap en een beetje peper tot een glad mengsel met een vork. Smeer de makreelspread samen met een handje rucola op de boterham. Tip: extra lekker op een geroosterde boterham.
  3. Auberginepuree
    Wat je nodig hebt: 1 aubergine, 1 eetlepel olijfolie, 1/2 teentje knoflook, 1 eetlepel tomatenpuree, 4 takjes koriander, kaneel.
    Bereiding: Was de aubergine en snijd in blokjes. Verwarm de olijfolie in een koekenpan en bak de aubergine zacht. Laat in 5 minuten gaar worden. Voeg de blaadjes van de takjes koriander toe. Pureer de aubergine, tomatenpuree en knoflook met een staafmixer. Laat afkoelen en breng op smaak met peper en kaneel.

Geniet van jouw gezonde boterham! Maak het extra gezond door altijd voor een volkoren boterham te kiezen en deze te besmeren met een dun laagje margarine of halvarine.